fredag 22 februari 2008

Ytterligare en man i Svenska Akademien

Anders Olsson, författare och professor i litteraturvetenskap, är nu invald för stol nummer fyra i svenska akademien, alltså ytterligare en man. Kanske inte helt oväntat. Könsfördelningen i svenska akademien är alldeles för ojämn, fyra kvinnor och tolv män. Fyra kvinnor och tolv män. Jag kände att jag ville upprepa det. Egentligen känner jag för att upprepa det ännu en gång, men jag hejdar mig.

Inget illa mot Anders Olsson, men visst hade det varit mer spännande om de hade valt in en kvinna istället, jämnat ut fördelningen lite. Det känns allt för tråkigt att vi till och med ska få stå tillbaka inom kulturen.

2 kommentarer:

Nina sa...

Jag upprepar det gärna en gång till: fyra kvinnor och tolv män (!).

Minna sa...

Det tåls sannerligen att upprepas!

Fyra kvinnor och tolv män!

Sanslöst.