tisdag 26 februari 2008

Årets bokrea

Imorgon, eller egentligen idag, startar den efterlängtade bokrean. Fast jag har såklart redan bläddrat sönder både Bokias och Akademibokhandelns reakataloger. Jag minns bokrean för två år sedan då jag jobbade i en bokhandel. Flera veckor innan rean hade vi plockat låda efter låda med böcker och kvällen innan rean skulle börja var vi kvar extra länge för att ställa i ordning allt till dagen därpå. Man hade haft veckor på sig att gå och skrota bland alla böcker och plocka åt sig det man ville ha, före alla andra. Jag tror att jag handlade för strax över tusenlappen då, det var tider det.

Första dagarna av rean var det kaos i butiken, men samtidigt var det bland det roligaste jag har gjort. Människor var glada och trevliga där de gick och plockade bland fynden. Jag kan sakna det. Fast i morgon kan jag, om jag vill, vara kund själv och gå och skrota bäst jag vill bland podier och bokhyllor. Jag har redan prickat för i katalogerna, det jag vill ska pryda min bokhylla och fylla mitt sinne. Jag har inte råd med alla böcker, eller ens hälften av dem. Jag har delat in dem i kategorierna ”Vill ha”, ”Måste ha” och "Måste verkligen ha!". Men till och med bland dem har jag fått sålla, så alla på "Vill ha"-listan var från början på "Måste ha"-listan osv. Man måste nämligen sansa sig ibland. Detta blir som ett modebloggsinlägg fast med böcker (jag är en sådan nörd), det här är som min mellandagsrea och jag är nära på hysterisk. Har ni sådana här listor? har ni några böcker som ni redan nu har tänkt att ni ska inhandla under årets rea? Mina listor ser i allafall ut som följer:

Vill ha:
Joyce carol Oates, Fallen 79:-
Carina Rydberg, Den som vässar vargens tänder 69:-
Annika Triberg och Eva Kallhed, Nostalgiboken 129:-
Lätta att laga; Kötträtter 10:-*
Lätt att laga; Potatisrätter 10:-*

Måste ha:
Stephen King, Signal 69:-**
Yoko Ono, Minnen av John Lennon 129:-
Hillary Rodham Clinton, Levande historia 69:-
Lätt att laga; Snabbt och enkelt 10:-*

Måste verkligen ha!:
Paul Auster, Dårskaper i Brooklyn 79:-
Fiona Smith, Sushi och Miso 69:- (Endast akademibokhandeln)***
Sylviane Donnio, Jag vill hellre äta ett barn 49:- (Endast akademibokhandeln)****



*Mat är bra, mat som är lätt att laga är väldigt bra. För tio kronor kan det handla om min överlevnad egentligen.
**Ja, jag erkänner. Jag läser även ”skräplitteratur”. Egentligen mycket skräplitteratur. Dean.R Koontz är en av mina favoritförfattare.
***Sushi är min älsklingsrätt, en dyr sådan för en fattig student så vad är då bättre än att lära sig göra sin egen.
**** Jag har läst den hundra gånger men den måste finnas i min bokhylla och jag rekommenderar den till alla! Ignorera det faktum att det står 3-6 år på den, den här boken är underhållande för alla åldrar. Se vad boken handlar om här, är han inte söt så säg.

Trevlig bokrea och fynda lugnt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också ha Carina Rydberg, Den som vässar vargens tänder, köp den till mig om Du ändå ska på bokrean, så får Du pengar och boken när jag har läst den/mamman

Minna sa...

Låter som en strålande idé! Du vill inte ha någon av de andra böckerna på mina listor? ;)

Anonym sa...

Ja det förståss, det skulle vara Joyce Carol Oates, Fallen. Hon skriver så himla bra tycker jag, Köp den också då så gäller samma premisser/mamman

Minna sa...

Du får säga till om den finns på Ica, annars ska jag in till stan igen på tisdag senast så fixar jag den då. :)