torsdag 28 februari 2008

Torbjörn Flygt

Torbjörn Flygt fick Augustpriset år 2001 för sin roman ”Underdog”, det var den första av hans romaner som fick någon egentlig uppmärksamhet. Romanen handlade om främst om Johan som växer upp under 70- och 80-talet med en ensamstående mamma som jobbar i en strumpfabrik och en väldigt begåvad men ensam äldre syster. Den beskriver längtan efter något mer, att bryta sig ur sin klass och sin tillhörighet blandat med de vanliga igenkänningsfaktorerna som tillhör uppväxttiden och ungdomsåren. Jag kan tycka att den innehållsmässigt påminner lite om Jonas Gardells trilogi om Juha Lindström även om de rent stilmässigt ser ganska olika ut. Hur som helst är den väldigt läsvärd och om man har läst och tyckt om Gardells ”En komikers uppväxt”, ”Ett UFO gör entré” och ”Jenny” så tycker man garanterat om ”Underdog”.

2006 kom Torbjörn Flygt ut med ”Verkan" som inte alls fick särskilt mycket uppmärksamhet. Den är liksom ”Underdog” en roman om vår tid och handlar om en enskild familj, men den tar sig, genom den familjen, an större frågor om vårt samhälle som rättstat. Jag har själv inte läst den då jag föredrar böcker som innehållsmässigt påminner mer om de förstnämnda. Men om man skulle vara intresserad så finns "Verkan" just nu på adlibris bokrea för 69 kronor, om man vill ha den inbunden.

Den här sommaren kommer Torbjörn Flygt ut med en ny roman i min smak. Den heter ”Himmel” och handlar om det utifrån sett, lyckade paret Louise och Fredrik, varav den ena av dem är konstant otrogen, Parvaneh som tröttnar på sin misshandlande man samt om Lena som är gift med en spelmissbrukare. Lena jobbar som svensklärare. Parvaneh har Lena som lärare i svenska och vid sidan av undervisar Lena, Louise och Fredriks dotter. Det kanske låter en smula rörigt men det är sådana här romaner jag gillar allra bäst, när man får följa olika människor med olika liv och öden. Det står längst ner i bokens beskrivning: ”Då och då stöter romanens huvudpersoner ihop, men att säga att deras vägar korsas vore att ta i. Men de bor ju faktiskt under samma himmel. Och ibland får de syn på den.”

Jag vet inte hur det är med er men jag längtar åtminstone efter den här boken.

Inga kommentarer: