lördag 16 februari 2008

Festival Express

När jag fyllde år i november fick jag en dokumentärfilm som jag trodde handlade om Janis Joplin. Den hette "Festival Express”. Den visade sig inte alls handla så mycket om Janis Joplin som om bland andra Grateful Dead och The Band. Man får följa dem allihop på turné med The Festival Express. Första gången jag såg filmen kände jag mig lite besviken över att den inte handlade så mycket om Janis som jag hade väntat mig, men samtidigt så handlade den om så mycket mer. Sedan att jag dessutom tycker väldigt mycket om The Band, gör ju inte upplevelsen sämre om man säger så. Andra gången jag såg den visste jag vad som skulle komma och kunde insupa atmosfären fullt ut. Woodstock on wheels har den här turnén beskrivits som – Tidernas längsta rockfest..

Man får se delar av deras spelningar, följa med i samtalen ombord på tåget, vara med på festerna. Jag kan säga, utan att ljuga, att alkoholen var den lättaste drogen artisterna var påverkade av. Minst sagt. Det känns lite makabert att sitta där framför teven och njuta av stämningen med vetskapen av att Janis dog av en överdos två månader efter turnén avslutats. Att just det här som jag sitter och tittar på var Janis sista turné. Men det är svårt att låta bli att ryckas med. Det är svårt att inte vilja vara där. Ändå.

Se trailer


Inga kommentarer: