söndag 24 februari 2008

Fröken Sverige

Jag såg precis på ”Genusmaskineriet” som är ett program från UR som visas i Svt. I kvällens avsnitt intervjuades, den för tidpunkten aktuella, Fröken Sverige. Hon hävdade att tävlingen inte har något med utseende att göra utan att det handlar om framåtanda och om det som finns inuti. Medan hennes röst med dessa ord spelades i bakgrunden fick man ironiskt nog se hur hon blev fotograferad iklädd olika outfiter i en rulltrappa.

Jag kanske är inskränkt och fördomsfull men nog handlar väl fröken Sverige om utseende? Om det inte är så, varför ser alla likadana ut?

Personligen tycker jag att alla sådana här Fröken-tävlingar från Sverige till världen och universum är något förlegade. Förövrigt har jag alltid undrat vad skillnaden är mellan de två senare. Får utomjordingar, om de vill, också ställa upp och tävla i fröken universum och om så är fallet, vem bestämmer då vad som är snyggt?

4 kommentarer:

Nina sa...

Javisst handlar det främst om utseenden - det är roande att, i dethär fallet den aktuelle fröken Sverige, försöker påskina något annat.

Minna sa...

Ja, inte för att låta för fördomsfull men är inte det ett ganska vanligt förekommande fenomen bland fröken Sverige-kandidater? Att försöka få det att verka handla om något annat än utseende menar jag.

Anonym sa...

För att citera en smart person: "Om Fröken Sverige inte handlar om utseendet så kan väl nästa omgång sändas i radio istället."

Minna sa...

Haha det var sannerligen mycket klokt sagt!