söndag 17 februari 2008

Maritza Horn

Undrar ni liksom jag gjorde, var Maritza Horn tog vägen? Ni minns väl henne? Hon släppte en skiva 1978 som hette ”Jämmer och Elände”, en skiva med skillingtryck. Min mamma hade den skivan och jag minns att jag älskade den, trots sin sorglighet eller kanske just på grund av den. Jag fick aldrig nog av att höra om den lilla flickan på lasarettet, Drinkarflickan, barnet som somnade in och tjuvarnas konung. Eller Lejonbruden som var min absoluta favorit. Det var inte direkt någon av visorna som slutade lyckligt. Men jag tyckte om henne, hennes speciella röst i knastret från LP-skivan. Jag undrade vad det blev av henne och bestämde mig för att undersöka saken närmre.

I Wikipedia står det att hon gav ut en samlingsskiva 2000 och att hon är med i en grupp som heter Mynta. De är tydligen en av Sveriges mest etablerade jazzgrupper. Jag är inte så insatt i Jazz men jag tror att den här gruppen tåls att kolla upp. Hennes röst gör att den tåls att kolla upp. Jag återkommer om det.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin blogg, Minnis!

Jag är insatt i jazz till kanske 4%, men inte nåt om svensk, förutom Jan Johansson, som var FANTASTIQUE!

kram
Jessica

Minna sa...

Tack Jessica! :D

Kan du inte kolla upp Mynta lite och säga vad du tycker? Har du hört Maritza Horn? Hon har underbar röst. :)

Kramar!

Anonym sa...

Aj will, vänta lite

Minna sa...

Sweet!

Anonym sa...

Alltså när jag hittar Mynta på YT, så står det att det är nån indisk jazzgrejsimojs, är det samma grupp?

Minna sa...

Ja, det finns tydligen en sådan också. Men det är inte samma. Dom spelar trummor och sånt bara.

Anonym sa...

Kan inte du som vet hitta en länk till med den rätta myntan?

tack :d

Minna sa...

Nej, men jag hittar ju ingen. Man får ge sig på skivor tror jag. :)

Anonym sa...

Jaha men nehe ja, ja :D

Minna sa...

Fixa det där nu! :D

RICHARD DYSART IS MY RELIGION sa...

Älskar hennes röst! Är speciellt förtjust i låtarna från "Bremer-föreställningen"!

Minna sa...

RDIMR: Ja visst är hon underbar! Mer Maritza Horn åt folket.

Nina sa...

Har dendär Guldkorn-skivan - dock inte 100-procentigt inlyssnad ännu, men det kommer.. Det kommer.. Och med rätt stor sannolikhet kommer hon få sig ett inlägg i "Sångerskor-bloggen" förr eller senare (hon var ju, som sagt, som verksammast på 80talet).

Ja, rösten hennes är verkligen trivsam!

Nina sa...

Just: "Du får mig i blom" är en Maritza-favorit här iaf (av det jag hört med henne).

Minna sa...

Nina:

Jag är bara inlyssnad på "Jämmer och elände"-skivan. Men det skulle vara roligt att höra något mer från henne. Just den innehåller ju bara visor, eller skillingtryck.

Det ska bli spännande att läsa om henne i sångerskor-bloggen. :)

Anonym sa...

Maritza Horns LP-skiva med skillingtryck köpte jag när den var ny. Jag gillade den mycket, inte minst för att jag kände igen "Drinkarflickans död" sen tidigare; min morfar lär ha sjungit den till eget gitarrackompanjemang - enligt min mor, som när jag var barn själv visade hur den lät. Det där var länge sen... och det är kanske dags att börja hämta ner Maritza Horn och några andra av de hundratals gamla LP som ligger uppe på vinden...
Tack för påminnelsen!

Minna sa...

Vad roligt att du tittar in här! Och vad roligt att du blev inspirerad att hämta ner gamla skivor från vinden. Det är något speciellt med knastret från LP-skivor. Ja, just skillingtryck var bra, särskilt bra är det ju om man har ett specifikt eller ospecifikt minne att relatera till. Hoppas att du får en trevlig stund!

Anonym sa...

Och snart kommer hennes dotters skiva: http://www.myspace.com/melissahornmusik
Den verkar lovande!

Minna sa...

Det verkar sannerligen spännande! de har rätt lika röst :)

Anonym sa...

Kolla in melissa horn, hennes dotter, jätteduktig. DFinns bla på myspace

Minna sa...

Jag har gjort det

http://minnareten.blogspot.com/2008/04/nr-de-ynglar-av-sig.html

:)

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra

Anonym sa...

Söker Maritzas skiva Morning in Gorgia. Nån som har den o vill säljA . Min egen kom bort i flytten

Hans W

Anonym sa...

Kan bränna en kopia till dej hans men vill inte skiljas från skivan :)
Maila larocar@hotmail.com om du är intresserad. En helt underbar skiva. Inte ett enda svagt spår på den. Det är lite synd att den inte blev mer uppmärksammad.
/Lars K

Anonym sa...

Hej!
Jag lyssnade både på Maritza Horn och på Mynta. Gruppen Mynta spelade väl närmast jazz korsat med "world-music", innnan den termen fanns. Liksom så många andra grupper som formades på 60- tidigt 70-tal.
- Hej från Lsi

Anonym sa...

http://nojestorget.se/5279_Maritza-Horn--Mynta.html

- Lsi hälsar igen

Anonym sa...

Efter 25 år är hon aktuell med nya albumet "Just Like Greta", nio Van Morrison låtar.

www.maritzahorn.se