onsdag 20 februari 2008

Första lektionen med Aase Berg

Aase Berg klev in i lektionssalen, frågade om vi var "Kreativt skrivande" och ställde ifrån sig sin pappmugg, troligtvis innehållande kaffe, på bänken framför sig. Hon satte sig ner. La upp snusdosa, papper och telefon. Hon verkar väldigt strukturerad och tydlig. Jag har kanske drunknat i mina egna fördomar om att poeter ska vara ostrukturerade och flummiga. Kanske har jag dessa fördomar utifrån mig själv, fast jag är ju inte poet. Eller är jag det? Jag skriver ju poesi. Vad är det som gör att man får kalla sig poet? Publicerade diktsamlingar, kulturpriser och utnämningar från DN?

Aase Berg har både publicerat diktsamlingar och tagit emot priser. Hon är en poet, en mycket strukturerad och oflummig sådan. Jag tror att det här kommer att bli jättebra. Jag anar att hon kommer att vara hård men rättvis.

”När ni skriver ska ni inte längta efter allas kärlek”, sa hon.

Jag gillar henne redan.

4 kommentarer:

Åsa sa...

Tackar!
Jag ser även att detta var inlägget du citerade i en kommentar till mig innan.

Konstnästyper och esteter är inte flummiga, inte så mycket iaf. :P

Minna sa...

Varsågod. Kolla gärna inlägget om önskvärt klirr i kulturkassan, jag gillade kommentaren jag fick till det inlägget. :D

Haha när jag pratade med en kursare om mina grusade fördomar mot poeter sa hon: "Jamen du då?" Min första respons var att jag ju inte var någon riktigt poet och att jag dessutom är rätt flummig :D

Åsa sa...

Ja du är inte ensam om att ha fördomar. Jag är full av dem, skrev nåt inlägg på ab om mina fördomar mot folkhögskolor och vilka som går där.
Skämmes mig tamejfan!

Minna sa...

Ja men det läste jag ju! Klart att man har fördomar, säg den människa som inte har det om någonting.
Skämmes oss!