lördag 16 februari 2008

Schlager – en kultur i kulturen

Schlager är kultur om något. Det är nästan som en egen liten kultur i kulturen. Och det är något som man antingen älskar, älskar att hata eller säger att man hatar men älskar i smyg. Själv tillhör jag den senare kategorin. Jag har inte riktigt kommit ut ur garderoben som schlagerfantast än. Jag säger att jag inte kollar på schlager och det gör jag inte heller, vanligtvis, förutom då hela Europa tävlar och kanske på Sveriges final. Men om jag väl börjar titta så är jag fast. Det är samma sak med fotboll. Jag blir nyfiken, jag är ju inte mer än människa. Eftersom jag såg delfinalen förra veckan så var det bara att slå sig ner framför teven den här lördagen också.

Här är mina tankar om kvällens bidrag:

Ola – Om jag hade varit tretton år gammal så hade jag varit dödsförälskad i honom och struntat totalt i hur det lät. Men nu är jag ju tjugosex, tyvärr.

Lasse Lindh - Jag gillar inte Lasse Lindh. Alls. Det värsta är att jag tycker om hans trallvänliga melodier och det är med skam i kroppen jag kommer på mig själv med att sjunga med i ”Varje litet steg” och den här kändes ungefär som en lite tråkigare version av den. Mitt ogillande av Lasse Lindh är inte helt obefogat. Han var nämligen med i en artikel i Tidningen Bon där 15 mer eller mindre kända svenskar talade om porr. Lasse Lindh sa apropå tjejer från öststaterna som utnyttjas av porren: "Tjeckiskorna är dom finaste öststatstjejerna, dom som finns nu." De fortsatte att prata om prostitution och Lasse Lindh säger: "Det finns lyckliga horor, jag ska maila några klipp." Det sista citatet lyder: "De bästa one-night-standen jag har haft är de som vill lyssna på min musik medan vi har sex." Kan man göra annat än att ogilla människan efter de uttalandena? Jag antar att även den här låten kommer att bli en radioplåga, särskilt på P3, så klart.

The Nicole
– Hahaha va? Vill man verkligen bli misstagen för Ryssland i melodifestivalsammanhang?

Alexander Schöld – Åh, vi har ju nyss blivit av med Jimmy Jansson, så kommer det en ny likadan.

Rongedal – Jag gillar inte att titta på dem, de känns lite fåniga eller så är de bara skitcoola, jag kan inte riktigt bestämma mig. Men jag gillar låten. De låter som en blandning mellan Mika och Scissor Sisters.

Sanna Nielsen - Jag har någon slags hatkärlek till Sanna Nielsen. Jag tror att jag har ungefär samma relation till henne som till hela melodifestivalen. Jag gillar henne, men jag gillar det inte.

Andra generationen - Kebabpizza? Nåja, det ska alltid vara något sådant där tokroligt med. Och det gick ju hem förra veckan. Men det här var för fånigt. Synd på en rätt klatschig melodi.

Carola och Andreas - Jag gillade Carola och Andreas. Men jag tycker ju inte om Carola. Inte Andreas heller. Hur går nu det ihop? Det är som om jag inte vill ge dem vinsten, jag vill inte mata Carolas ego men samtidigt vill jag ju att vi ska vinna i Belgrad. Och de är ju ett vinnarkoncept, de där två.Konstigt att de ”Bara” kom till andra chansen. Kanske är fler än jag som är less på Carola. Eller så tog folk förgivet att de skulle gå vidare och glömde bort att rösta. Jag vet inte vilket jag hoppas på.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sånt Ljug. Du är 13 år din lilla Olawannahave!

Gillar den här, din kulturblogg :)

Nina sa...

Spännande tankar.!

Ska också försöka printa ner nåt om gårdagen. Blev iaf överlycklig över att Carola tvingas kvaaaaalaa. Hon brukar gå direkt vidare annars.. :D

Nina - Tycker inte heller om Carola.

Minna sa...

Johan: Tyst med dig! Det är jag inte alls. Jag ser bara väldigt ung ut för min ålder. And I don´t want him! Du vill, fast Christer.
Kul att du gillar bloggen. :)

Nina: Ja, vad spännande! Haha, ja, vad förvånad hon måste ha blivit. Jag njöööt. :D

Anonym sa...

Håller med dig vad gäller de låtar jag lyssande på idag på YT. Jag sa att Rongedal låter som Mika och ja, Carola är...Carola---

Minna sa...

Carola, vi gillar inte henne.
Du måste ju ha älskat Sanne Nielsen! :)