onsdag 20 februari 2008

Min Stereo - Anna Järvinen

I april förra året upptäckte jag Annika Norlin som Säkert. Jag var troligtvis inte den enda som trallade med i ”Vi kommer att dö samtidigt”, vilket inte ens var den bästa låten på hennes skiva som hette just ”Säkert”. Annika Norlin figurerar även som Hello saferide där hon sjunger på engelska. Jag har dock en förkärlek just för svenska texter och föredrar därför Säkert där Annikas mysiga norrländska dialekt kommer fram titt som tätt. Refrängen i hennes låt ”Någon gång måste du bli själv” återfinns nu i rapparen Petters låt ”Logiskt”. Personligen är jag inte särskilt förtjust i Petter och tycker naturligtvis att Annikas originalversion, om man nu kan kalla det så, är mycket bättre.

Nu är det inte Annika Norlin detta ska handla om utan Anna Järvinen, som jag upptäckte när jag surfade runt på youtube för att se om något nytt fanns där av just Annika Norlin. Av en slump hamnade jag då mitt i en duett med Annika och Anna Järvinen. De har nämligen gjort en svensk version av Robyns ”With every heartbeat”. Annas sköra, blygsamma stämma gjorde mig nyfiken på mer så jag surfade vidare in på hennes myspace och upptäckte en liten skatt bestående av några lugna till halvpoppiga låtar som tåls att lyssna på om och om igen, de växer för varje lyssning kan jag säga. Hon har en unik röst, som är spröd - på ett bra sätt. Och även om låtarna i sig inte alltid är lugna så är hennes röst det, fast med en bubblig känsla. Namnet på hennes debutskiva som är just, ”Jag fick feeling”, gör verkligen skäl för sitt namn. Det låter ju hur klyschigt som helst att säga men man får faktiskt feeling när man lyssnar på den. Och när jag läser att en av hennes influenser är Kate Bush blir jag inte alls förvånad, det kan man märka i hennes sätt att sjunga, särskilt när hon går upp i de höga tonerna.

Just nu spelas hennes singel ”Ps Tjörn” rätt flitigt på P3 men jag har valt att visa ett klipp ur SVT:s "Musikbyrån" när hon sjunger just ”Med varje hjärtslag” tillsammans med Annika Norlin. Jag tycker att de bådas röster passar så otroligt bra ihop, Annikas mörka lite robusta mot Annas ljusa spröda.

2 kommentarer:

Nina sa...

Föredrar också Säkert framför Hello saferide, men just i dethär fallet föredrar jag nog Robyns version faktiskt.

Minna sa...

Jaså? Jag vet inte ens om jag har hört Robyns version, eller jag har åtminstone inte lagt märke till den. Men jag ska ta och lyssna på den. Annars rekommenderar jag "Götgatan" med Anna Järvinen. :)