söndag 13 juli 2008

Min bokhylla - Jack

Jag har läst min första bok av Ulf Lundell. Jag kände för att läsa honom och varför då inte börja med Jack, som jag köpte för sextionio kronor på årets bokrea. Jag tyckte om den fastän det känns lite grann som att jag inte borde ha gjort det. Han skriver egentligen inte bra men eftersom han själv uppenbarligen skiter fullständigt i det så blir det häftigt istället för dåligt. Jag blir imponerad av att han vågar vara så inkorrekt när det gäller språket, att han vågar strunta i allt vad grammatik och regler heter. Så istället för att beklaga mig över det undermåliga språket så blir jag istället helt betagen och framförallt så blir jag glad. Det känns befriande på något vis.

Sedan kan man förstås klaga på bilden han ger av kvinnan genom Jack men jag har överseende med det också för egentligen känns Jack bara som en typisk, rätt omogen, ung man. Men man ska heller inte blanda ihop Jack med Lundell alltför mycket. För vem är jag eller någon annan att tala om vad som är Jack och vad som är Lundell, även om man vill läsa in ganska mycket (jättemycket) av Lundell i Jack. Men spekulera i vem som är vad kan man ju göra hur länge som helst utan att få några egentliga svar.

Handlingen är väl ingenting speciellt egentligen men ändå drar den en med, får en att på något sätt längta dit, vilja vara där. Som får en att romantisera och fantisera om ett sjuttiotalsStockholm (även om jag själv gärna tackar nej till drogerna). Jack och gänget festar med både droger och alkohol, kämpar mot tristess, raggar och försöker komma på ett sätt att leva utan att livet går en förbi.

Den här boken gör mig konfunderad. Det känns, som sagt, som att jag inte alls borde gilla den och ändå gör jag det, jag älskar den. Och när den tog slut saknade jag den, jag saknade karaktärerna i den. Ibland läser man böcker som kryper in under skinnet på en och liksom fastnar där, Jack är en sådan bok. Man vet att en författare har lyckats med att få sina karaktärer att kännas levande när läsaren kommer på sig själv med att undra vad de gör efter att boken har tagit slut. Och det gjorde åtminstone jag.

Filmen däremot önskar jag att jag aldrig hade sett.

8 kommentarer:

Suzzie sa...

Jag kan varmt rekommendera fler böcker av Ulf Lundell. Anser att han behärskar prosa bra mycket bättre än andra författare och poeter.

Genom åren när jag köpte hans skivor så läste jag hellre texterna som medföljde, eftersom det var som att bläddra i en diktsamling.

Rom I Regnet tillhör en av mina favoriter, en låt ("berättelse") som "bara" handlar om ett möte och som tillsammans med mycket vacker komposition blir en varm upplevelse.

Läs gärna Värmen som gavs ut 2005 och du kanske får en ännu bredare bild av Ulf Lundell. Sen kan du jobba dig bakåt i tiden och älska "Kyssen" och "Vinter i paradiset".

Några tips hursomhelst från en snart 46-årig humanist som inte låter sig påverkas av ilskna fittstim och gubbar som ska mästra.

Minna sa...

Jag har hört att hans andra böcker också ska vara bra. Så nog ska jag fortsätta läsa Lundell alltid.

Jag har aldrig tänkt på att läsa låttexterna utan musiken men nu när du säger det så ter det ju sig helt självklart. Men sedan finns det de där låtarna där musiken måste till för att få dem så där magiska, som introt till Baby om morgonen. Jag har nog aldrig hört något vackrare.

Jag längtar till i höst. :)

Tack för boktipsen, då vet jag lite grann vart jag ska ta vägen härnäst i Uffeland! Jag skrev ett inlägg om Ulf Lundell och feminismen tidigare här i bloggen och det är väl ungefär där jag står fortfarande när det gäller det.

Anonym sa...

Kul att läsa dina tankar om boken "Jack". Jag rekomenderar dig att läsa trilogin "Saknaden-Friheten-Värmen". Om du följer länken här under så kan du läsa mina funderingar kring de tre böckerna.
http://etc.se/artikel/17602/trilogi-kritiserar-ytliga-medier

Minna sa...

Kul att du tyckte så. Jag ska absolut läsa den trilogin. Särskilt efter att ha läst dina funderingar kring böckerna. Jag hade ingen aning om ens vad de handlade om innan och jag visste inte att de behandlade media. Detta ska bli riktigt intressant!

Anonym sa...

Tack! Det är väl snarast så att JAG ser media som en röd tråd. Det är bara ett förslag ifrån min sida. Media står inte i fokus, men media är ständigt närvarande på flera sätt i alla tre böckerna.

Jag gillar inledningen i "Värmen" Huvudpersonen har hyrt sig ett stort lyxigt hus i Theoule, södra Frankrike. Han befinner sig på bergets topp så att säga; lyx och materiellt överflöd. En symbolplats för den materiella lyckan. Givetvis kan han inte stå ut att bo där...

Ser fram emot att läsa dina funderingar kring böckerna, även om det säkert tar viss tid. Böckerna är ju så tjocka...*ler*

Lycka till!

Minna sa...

Det ska bli intressant att se ifall jag ser det så, vilket jag säkert kommer att göra nu. Jag måste läsa dem snart men det kommer nog dröja ett tag innan det kommer några ord om dem. Tre tjocka böcker och snålt med tid, men det ska nog gå med lite tålamod. :)

Tack!

Anonym sa...

Helt klart den sämsta bok jag läst, ett halvtaskigt plagiat på Kerouac (boken heter ju tillochmed Jack!). Lundell är överskattad på alla plan.

Minna sa...

Murphy: Alla har ju olika smak och tur är väl det. :)