söndag 20 juli 2008

Ge mig en bra rysare

Jag älskar rysare, bra rysare det vill säga. Thailändska Shutter är en sådan, liksom amerikanska The Ring och fransk/rumänska Ils. Men för att hitta de där riktigt bra rysarna måste man gå igenom en hel del dåliga. Dåliga rysare (enligt mig) är sådana som genererar frågor som ”Men varför går hon in där?”, ”Varför springer hon inte?”, ”Hur kan han göra så?” och liknande. Sådana filmer blir jag mer stressad än skrämd av. The Texas Chainsaw Massacre är en sådan film. Jag fick den nya versionen av den i en filmbox med tre rysare som jag inte kunde låta bli att köpa för sextionio kronor. Ingen av filmerna var direkt bra men motorsågsmassakern var värst. Den var inte dålig men den är just den där typen av film som jag absolut inte tycker om. Jag var så stressad tillslut att jag önskade att alla bara kunde dö någon gång så jag kunde få slappna av. Och det känns inte alls vidare humant att tänka så.

Det är faktiskt inte alls det lättaste att hitta bra rysare. Sådana där som lämnar en med knottror i huden och en känsla av att man bara måste ha garderobsdörren stängd när man ska sova. Men det är värt det; att gå igenom alla dessa dåliga för att hitta guldkornen. Ändå.

8 kommentarer:

Nina sa...

Av nån anledning fastnade jag för "Storm of the century" (Stephen King) för ett par år sen. Såg den två gånger tätt inpå varann minns jag: Första gången var absolut en upplevelse, andra gången var inte alls lika speciell, haha.

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=27665&lang=se&subsite=movies&&ref=

Minna sa...

Ja men den har jag sett. Har också för mig att jag tyckte att den var bra, fast jag såg den iof bara en gång. När jag var tretton eller där omkring så såg jag Kings "The Langoliers" (http://www.imdb.com/title/tt0112040/) och tyckte att den var hur bra som helst men när jag såg den för ett halvår sedan så tyckte jag att den var jättefånig. Synd sånt där, nu är ju den helt förstörd.

Alltså; Man ska bara se bra filmer en gång :D

Anonym sa...

Shutter! Den filmen är grymt bra. Det kom någon amerikansk remake av den för någon månad sen med, totalt värdelös... som vanligt när de försöker göra om filmer.

Minna sa...

Det är verkligen en av de bästa rysarna jag har sett! Har inte sett den amerikanska versionen men jag har hört att den ska vara helt värdelös. Den enda amerikanska remaken jag har sett som var bättre än originalet var The Ring. Originalet där var lite rörig tycker jag.

Anonym sa...

Du måste måste måste se rec! (och sen avslöja vad du tyckte om den såklart.) Rec är en spansk rysare och jag är fortfarande lite mörkrädd sen jag såg den, spring genast och hyr!

Minna sa...

Emma: Jag har ju hört talas om den. Finns den på dvd ännu? Hur som helst så ska jag se den (med sällskap) så fort jag har en tv och en dvd :D

Anonym sa...

Den finns på DVD! Annars finns den nog på piratebay med, om man är lite ful =) sällskap till den här filmen är nog ungefär lika viktigt som att ha en tv att se den på. Se aldrig, aldrig rec ensam...

Minna sa...

Emma: Okej. Då ska jag först hittaett sällskap och sedan hitta filmen! Igår såg jag The mist fast den var inte så otäck egetligen, mest ångestframkallande.