onsdag 16 juli 2008

Novellfilm 2008

Jag verkligen älskar svenska novellfilmer. De är som filmisk poesi, små dikter som på väldans liten yta säger så väldigt mycket, och med "undertexter" som inte alltid är helt lätta att läsa. På SVT visar man under sommaren alla nio bidrag från novellfilmstävlingen 2008. På onsdagar klockan 21.30 äras åtminstone mitt vardagsrum med en novellfilm och om jag mot förmodan skulle råka missa någon så finns de självklart att se på SVT:s hemsida.

Hittills så har jag särskilt gillat ”Hjärtrud” som visades förra veckan, det kan ha att göra med att jag är en obotlig romantiker. Kanske att jag kände igen mig i huvudkaraktären en aning, om man tar bort de psykopatiska dragen förstås.

Hur som helst så är dessa novellfilmer något jag verkligen rekommenderar i sommarkvällen.

4 kommentarer:

Nina sa...

Hade tänkt se "Majken" som gick igår, men hann inte hem - blev därför jätteglad när jag nu såg att den faktiskt går att se i efterhand på nätet (tack för tipslänkningen där!).

Min anledning: John Ajvide Lindqvist. En av mina absoluta favoritförfattare faktiskt. "Majken-historien” ingick ju i en av hans böcker som jag läste nån gång...förra året tror jag det var... Det var en sån där historia som inte gick att lägga ifrån sej sen trots att man lagt själva boken på hyllan. Därför är jag nyfiken på att se om det blev en lyckad filmatisering av det hela eller ej.

Minna sa...

Majken var också jättebra. Visste inte vem det var som hade skrivit den, eller att det ens var baserat på en novell så tack för upplysningen! Ännu en författare jag måste bekanta mig med.

Men SVT är ju fantastiskt bra sådär, man kan se det mesta på webben. Du måste säga vad du tyckte när du har sett den såklart.

Nina sa...

Ja; denna skräckförfattare Ajvide måste du absolut bekanta dej med! Kan väl understryka att skräck annars inte riktigt brukar vara min grej.. Han gör "mysskräck" av det på nåt sätt. Fenomenal på att skapa intressanta karaktärer och leva sej in i dem.

"Låt den rätte komma in" var den första boken som kom.

Gillar du att lyssna ljudbok rekommenderar jag hans grejer ännu mer varmt (han har läst in samtliga, tror jag, av sina böcker - och han gör det på ett otroligt behagligt sätt). Så: Handla, låna eller skaffa på annat sätt. :)

Minna sa...

Meh! Jag älskar ju skräck, undra hur han kan ha gått mig helt obemärkt förbi. Jag måste genast kolla upp honom!