söndag 29 juni 2008

Efterlysning: Karin Liungman

För oss som var barn på sjuttio och/eller åttiotalet förknippas nog Karin Liungman framförallt med Djurens Brevlåda där hon och James Hollingworth sjöng om demonstrerande älgar och djur som hade svårt för att komma över vägen. Men 1974 släppte de även en LP för en lite vuxnare publik, ”Medvind” med låtar som Morgon på Kungsholmen, Det borde varit vildros, Bli hos mig i natt och andra myssjuttiotalslåtar.

James Hollingworth är tillbaka i rampljuset och sjunger bland annat miljövänlig musik och engagerar sig i spelningar för Green peace-galor. Men vart tog Karin Liungman vägen, någon som vet?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Aaaaah! Det måste ju vara dom här "James & Karin" som en kompis hade snott låten av när han gjorde ett helt oslagbart spex på en fest några år sen. Fan vad gött. Då kan jag gå vidare i mitt sökande efter den där låten som jag tyvärr har glömt vad den heter.

Minna sa...

Om du googlar på james hollingworth så kommer du till hans hemsida och där står alla låtar han någonsin har gjort. Bara att börja läsa igenom listan :)

Johanna sa...

"Heeeej - va heter du'rå? Jag heter Evert å jag har en groda i fickan!" Av någon anledning spelade vi när vi gick i gymnasiet James & Karin på varenda fest. De var grymma!

Minna sa...

Själv var jag mer inne på "Älgarna demonstrerar" Och "Hur ska jag göra för att komma över vägen? Hur ska jag göra för att komma över diiit. Nu har jag stått här och väntat flera veckor och alla bilarna dom bara kör förbi!" :D

Isis sa...

Karin Liungman bor ute på Väddö i Roslagen och är lika kreativ som alltid. Fast numera skriver hon underbara vuxenvisor, körverk tillsammans med Georg Riedel, håller skrivarkurser, skriver en bok om miljön, odlar rosor och målar. Du kan nå henne på Karin.Liungman@brevet.nu

Minna sa...

Isis: Oj, va roligt att hon fortfarande är igång, särskilt att hon håller på med vuxenvisor. Tack för informationen! :)