tisdag 23 mars 2010

Av La Mancha

Det finns en liten tapasbar i Madrid där Cervantes sägs ha skrivit delar av Don Quijote, Cervantes själv skulle nog ha sagt annorlunda. Det finns även en staty föreställande Don Quijote på Rosinante tillsammans med sin vapendragare Sancho Panza. Jag missade tyvärr båda två. Tyvärr, därför att jag verkligen älskar Don Quijote, vidare gillar jag Cervantes lek med vem som egentligen har författat historien och slutligen gillar jag Paul Austers bollande i ”New York-trilogin”. Men istället för statyn lyckades jag hitta det här stängda men väldigt fina antikvariatet. Och det kändes lite som en kompensation.



Madrid kryllade av små boklådor som den där. Och dom allra flesta böckerna var förstås på spanska, men ibland gör inte språket så mycket. Ibland kan man köpa en bok enbart för bildernas skull. Det var lite så jag kände när jag hittade ”Canela y el mar” med en prislapp om två euro. Två euro, jag skulle säga att den här boken är ovärderlig. Jag förstår knappt ett ord men skulle lätt kunna sitta och bläddra i den i timmar bara för de fina bildernas skull.

Inga kommentarer: