måndag 1 mars 2010

Årets bokrea

Bokrean började lugnt i år. Lugnt som i utan bråk. Inte som förra året alltså, då vi var nära att få tillkalla vakter när två äldre farbröder nästan började slåss. Människor har varit på allmänt bra humör, till och med när det har fått meddelande om att just den boken de söker är slut. Jag vet inte varför. Med tanke på vintern som har varit så lång och kall och mörk kan man tycka att människors tålamod och glädje snarare skulle vända sig neråt istället för uppåt. Men det är kul förstås, att människor är glada.

Storsäljarna har varit ”Hypnotisören”, Morbergs kokbok, Jamie Olivers kokbok och så fina PO Enquists ”Ett annat liv”. Inga överraskningar där. För min egen del blev förstås en Dylan, Annie Leibovitz-boken (som förövrigt tog slut första readagen) och några kokböcker. Bland annat köpte jag den lilla, tunna boken med det missvisande namnet ”Stora boken om grytor och gratänger”. I stort är jag nöjd med årets rea. På alla plan.

Enkäten om läsplattorna är avslutad. Och majoriteten av de 11 stycken som röstade skulle inte kunna tänka sig att köpa en läsplatta oavsett pris och omständigheter medan ett fåtal var mer flexibla. Själv är jag som sagt alldeles för bokkonservativ för en läsplatta. Det var roligt att se era svar, tycker jag. Därför kör vi genast igång med en ny enkät. Den här gången om den högaktuella bokrean. Rösta till höger! Det skulle förstås vara roligt att veta vad ni helst köper för slags böcker under rean också.

Inga kommentarer: