fredag 19 februari 2010

English Bargains

På torsdag börjar årets bokrea. Det är då man köper inbundna romaner som man så småningom ändå läser i pocket istället, eftersom det är så mycket mer behändigt. Själv köper jag inga litterära verk på rean. Om det inte är något specialtryck som inte finns att få tag på annars förstås eller något man bara måste ha i bokhyllan. Som förra årets Strindberg.


De riktiga reafynden hittas istället bland de böcker som kallas Bargains in English, kaffebordsböcker. Stora och små saker innehållande konst, design, musik, etc. Mitt bästa fynd från förra året var ”Art Deco – The golden age of graphic art and illustration”, en jättefin bok till ett sjukt lågt pris, den finns även i år fast med annat omslag.




Själv tänker jag, i år, lägga vantarna på bland annat den här juvelen:


6 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Saknar bokrean då de reade ut alla böcker i butiken, då kunde man hitta riktiga fynd. Går knappt på bokrean längre, det är nästan samma böcker år efter år, bara nytryckningar. Dessutom kan man inte gå från bokhandel till bokhandel och leta fynd, eftersom de har likriktad rea.

Kul att läsa din blogg!

Kramisar Kim

Johanna sa...

Åh, vad roligt att du blåser liv i den här bloggen igen! Dessutom med ett bokreatips precis i min smak :)

Minna sa...

Kim: Fast lite lagerrensning är det väl nu för tiden också? fast jag håller med dig, det är lite enformigt. Särskilt årets rea, förra året gjorde jag många fynd.

Kul att du hittade hit!
Kram

Johanna: Ja, jag kände att jag saknade den lite. Art Deco-boken bara måste du inhandla om du inte redan har den! :)

Kim M Kimselius sa...

Någon enstaka bokhandel kanske rear de redan befintliga böckerna.

Annars går det till så att bokhandlarna skickar tillbaka höstens böcker till förlagen i januari. Därefter tar de in nya böcker till rean, som de sedan skickar i retur om de inte har sålt slut. För att därefter köpa in nya titlar efter bokrean. Ett otroligt slöseri med miljön och i mina ögon helt ologiskt. Varför t.ex. skicka tillbaka EN bok när man kan rea den för den kostnad det skickar att returnera den?

Kramisar Kim

Minna sa...

Ja, jag vet hur det går till, jag jobbar i en bokhandel :)

Men vi sparar även titlar som vi rear ut tillsammans med den "riktiga" rean. Men visst hade det varit mycket mer praktiskt att bara rea ut det vi istället skickar tillbaka. Jag håller absolut med dig.

Kim M Kimselius sa...

Kul att höra att du arbetar i en bokhandel och är insatt i det hela. Förstår att du har mycket att stå i nu inför den stundande rean.

Kramisar Kim